Geplande Route


Geplande route fietstocht naar China weergeven op een grotere kaart

Gefietste Route


Fietsroute Nederland - Nieuw Zeeland weergeven op een grotere kaart

vrijdag 20 december 2013

Hariharalaya

17 december, inmiddels een week in Nieuw Zeeland. Tijd gaat snel.
Vorige maand zaten we nog in Cambodja waarvan ik drie weken in een yoga- meditatiecentrum heb verbracht. We hadden besloten, na zeven maanden van rondtrekken, om wat langer op een plek te verblijven. Samen een week yoga en daarna nog twee weken alleen, omdat ik dat even nodig had. Zeven maanden dag in dag uit alles samen doen is voor mij, die gewend was om alles alleen te doen, erg wennen. De spanningen liepen soms hoog op en dan ga je onredelijk worden, je defensief opstellen. In de meeste gevallen is het een kwestie van duidelijke communicatie, maar dat is er vaak niet meer bij als je dicht slaat of onredelijk bent.
Daarom had ik ook besloten om eerst maar eens aan mezelf te gaan werken, lichamelijk en geestelijk, yoga en meditatie.
Ik ben blij dat ik die stap heb genomen en dat Iris mij die ruimte gaf. Het was voor haar ook wat makkelijker omdat een vriend naar Cambodja kwam met wie ze twee weken het land heeft kunnen bezichtigen.
Voor mij was het twee weken aan mezelf 'hard werken'.  Uiteindelijk werd het voor mij erg duidelijk wat mijn tekortkomingen waren. Klinkt misschien erg cliché maar het was terug te voeren naar mijn jeugd. Details laat ik maar achterwege.
Ik heb veel steun gehad van bepaalde mensen bij Hariharalaya, yogacentrum, waar ik ze ook zeer dankbaar voor ben. Ook dat het duidelijk is dat je niet alles alleen hoeft te doen. Dat het oké is om hulp te vragen als je met iets zit.
Het waren voor mij dan ook drie zeer waardevolle weken, waarbij ik veel heb geleerd en ook met heel veel plezier yoga en meditatie heb gedaan, wat ik trouwens nog dagelijks ben blijven doen, tot op heden.
Maar, zoals ik al begonnen ben met schrijven, zitten we nu al iets meer dan week in Nieuw Zeeland. Een andere droom die voor mij nu ook werkelijkheid is geworden. Een tocht van vijf weken om Zuider Eiland. Inmiddels al veel gezien. Een deels door de aardbeving verwoestte Christchurch van een aantal jaren geleden, Lake Tekapo waar we de sterrenwacht hebben gezien, door naar Dunedin, deels via kleine wegen, waar we op een schiereiland vele vogelsoorten tegenkwamen zoals de albatros die hier ook broeden en zeeleeuwen op het strand. En natuurlijk niet te vergeten het prachtige natuur. Zeer de moeite waard. Het was wel even wennen t.o.v. de Aziatische landen wat het weer en de prijzen betreft. Stuk duurder en een graadje of 15-20 frisser (soms koud).
Na NZ heeft Iris besloten om terug te gaan naar NL. Ik daarentegen blijf nog een aantal maanden (hopelijk) in de zon. Nog een extra vijf weken in NZ om Noorder eiland te bezichtigen en daarna terug naar Cambodja voor een maand om verder te gaan met m'n yoga- en meditatie oefeningen, waar ik veel baat bij heb en met veel plezier doe. En het eten in Cambodja is veel lekkerder dan elders ☺
Tot de volgende mail.

Zsolt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten